Tingeli tankeli tong

2014-03-07 15.57.06Konerasvaisen miehen maineessa olevan Jean Tinguelyn (1925-1991) töitä on syytä katsella tarkkaan. Etenkin jos löytää Tehonrakentajat-henkeä itsestään.

Tehikset Laukkanen, Torvinen ja Hyvönen riensivät Amos Andersonin taidemuseoon kanavoimaan konevelhon mekaanista energiaa itseensä.

Hypnoosiin asti koneet eivät ehdi katselijaa lumota. Aikakatkaisin sallii teosten keikkua, keinua, pyöriä tai kumarrella ohikiitävältä tuntuvan hetken. Teoksen uudelleenkytkeminen onnistuu 5 minuutin välein.

Teoksen odottaja

Teoksen odottaja

Erityistä kiitosta annamme käynnistysnapin reippaalle koolle ja kytkimen sijainnille, joka helpotti aikarajoittimien luomaa odotuspainetta. Nykynäyttelykävijä ei kauan jaksa odotella. Sen huomasi, jos tarkkaili näyttelykävijöitä ja itseään. Jos teos ei käskettäessä liikkunut, se sivuutettiin.

Odotusarvo mekaanisista teoksista muutti teoksen olemassaolon käynnissäolon asiaksi. Tinguelyn teosten kohdalla reaktio on jopa korostuneen hassu, sillä staattisessa tilassa lepääviä kojeita ihastellessa ja kytkimien aktivoitumista odotellessa ei lopulta kaivannutkaan sitä liikettä, toimintaa ja mekaanisia taikoja. Veistokset toimivat taideteoksina, vaikka ne varsinaisesta eivät olleet “päällä”.

Pit-Stop latasi itseensä paikoillaan pysyessään enemmän liike-energiaa kuin mitä lopulta teoksen konkreettisessa liikkeessä vapautui.

Pit-Stop latasi itseensä paikoillaan pysyessään enemmän liike-energiaa kuin mitä lopulta teoksen konkreettisessa liikkeessä vapautui.


Silti yhtä kaikki: Amos Andersonin ullakolla pyörivä dokumentti Tinguelyn räjäytys- ja papattioopperasta palauttaa viimeistään uskon toiminnan voimaan. Kyllä taiteessa täytyy olla vähän “actionia” ja “tingelitangelia”. Käykää toteamassa vaikka itse.
Jotain ihanan älyvapaata on Michelin-ukossa, joka pyörii hyrränä Pit-Stop -teoksen uumenissa.

Jotain ihanan älyvapaata on Michelin-ukossa, joka pyörii hyrränä Pit-Stop -teoksen uumenissa.