Monthly Archives: December 2013

Olisiko sinulla tuota, hetki aikaa?

Tehonrakentajat ovat keränneet lappeenrantalaisten ja porilaisten ajatuksia tehokkuudesta viime syksyn aikana. Tuloksia kartoitetaan parhaillaan.

kalkku_blogi2

Työryhmän tyyli ja tiedonkeruun menetelmät saattavat kauhistuttaa tilastotieteilijöitä. Taidekenttää puolestaan haukotuttaa tutkimisesta puhuminen. Tutkimuksen tekeminen ei vielä niinkään. Tehiksille itselleen epämuodolliset kyselykaavakkeet ja katugallup-pyrähdykset ovat olleet keino keskustella monenlaisen yleisön kanssa. Se on ollut tapa jakaa se aito ihmetys, mitä koemme tehokkuutta kohtaan.

Olemme ihmetelleet tehokkuutta yhdessä yli 70 katugalluppiin osallistuneen porilaisen ja lappeenrantalaisen kanssa. Tehokkuutta haastateltavat löysivät itsestään, liikenneyhteyksistä tai vaikka Alkosta. Joskus se jäi myös löytämättä. Kun kysyimme, mikä toimii tehokkaasti kotikaupungissasi, osa puuskahti turhautuneena: “Ei mikään”.

Tehonrakentajat tutustuivat myös perinpohjaisesti gallupkyselijän arkeen. Tehokkainta ei taida olla kysyä, että: “Olisiko teillä hetki aikaa?”. Ainakaan määrittelemättä hetken pituutta. Feissareiden pelko on saanut kansan opiskelemaan tehokkaita kontaktinkarttamisen tekniikoita. Oli helppoa nähdä itsensä vastaantulevien joukossa. Lämmittelytauoilla suunnittelimme haastattelutekniikan tehostamista ja arvuuttelimme haastattelijan pipon värin vaikutusta vastauksiin (Teho-Hemmilän päähine oli kirkkaanoranssi).

Kuvataiteilijuus toimi toisinaan valttina. Kun ammatinkuvan livautti mainospuheen sekaan, saattoi saada jo melkein menetetyn hetken takaisin. Tutkiminen ja taide olivat sittenkin tehokkaita yhdessä: siellä puheen katutasolla.

TehoSuomi haastattelijat Porissa ja Lappeenrannassa: Teho-Hemmilä, Teho-Impola ja Teho-Laukkanen

kalkku_blog

Vanilla

Martin Lindström kirjoittaa markkinoinnista ihanan rennosti oikoen. Buyology -kirjassa (2009) hän avaa tuoksujen merkitystä myynninedistämisessä seuraavilla esimerkeillä: “Miksiköhän Coca-cola päätti tuoda markkinoille juuri Coca Vanilla- ja Black Cherry Vanilla Coke -tuotelinjat eikä jotakin muuta makuteemaa? Eräässä Yhdysvaltain luoteisrannikon vaateliikkeessä tehty koe osoitti vaniljan tuoksun olevan niin miellyttävä, että kun vaniljan “tyyppisiä naisellisia tuoksuja” suihkutettiin naistenvaateosastoille, myynti kaksinkertaistui.”

Miten käy Tehonrakentajien? Kaksinkertaistuuko aromikylvyn seurauksena työryhmän työteho, tulevan näyttelyn kävijämäärä tai näyttelykokemuksen intensiivisyys?

Lisää myyntiä edistävistä jouluisista tuoksuista

vanilla4

vanilla5
vanilla_pieni
vanilla3

Pimeän ajan testejä työhuoneella

Valot pois! Sanoi Torvisen Ismo, kun uutta prototyyppia testasi.

Valot pois! Sanoi Torvisen Ismo, kun uutta prototyyppiä testasi.

Laura Impola testaa lamppujen ja sytytintulppien vaihdon jälkeen kirpputorilöydön valotehoa. Se toimii sittenkin!

Laura Impola testaa lamppujen ja sytytintulppien vaihdon jälkeen kirpputorilöydön valotehoa. Se toimii sittenkin!

Laura Laukkanen testasi viritettyä versiota Kupla-installaatiosta. Dyykatut kuvaputkitelevisiot toimivat kuin toimivatkin. Seuraavana sipsilähmäisten kaukosäätimien puhdistus.

Laura Laukkanen testasi viritettyä versiota Kupla-installaatiosta. Dyykatut kuvaputkitelevisiot syttyivät yksi toisensa jälkeen.